Som de fleste fitnessorienterede mennesker måske har hørt, er BMI en rigtig god målestok for dit helbred, og det er også en meget anvendt indikator for en persons fitnessstatus. Vi har skrevet en guide om hvad BMI er og hvordan du måler din egen.

Udregn din BMI

I de fleste tilfælde er Body Mass Index dog pålidelig og giver en rimelig indikation af kropsfedtniveauer og kan bruges sammen med andre foranstaltninger, der hjælper med at bestemme en persons sunde kropsvægt. BMI-målinger kan overvurdere eller undervurdere en persons kropsfedt, ofte når det virkelig tæller.

Det kan også undervurdere mængden af ​​muskelmasse, som folk har mistet, såsom hos mennesker med et højt kropsmasseindeks (BMI), og det er ikke et perfekt system til måling af kropsfedt. Det er ret vejledende for kropsfedt, men det er ikke et komplet mål for det.

Udregn din BMI

require
require require

Your BMI is......

BMIClassification
less than 18.5:Underweight
18.5 - 24.9:Normal weight
25 - 29.9:Overweight
30 - 34.9:Class I Obese
35 - 39.9:Class II Obese
40 upwards:Class III Obese

Body Mass Index -beregner giver dig mulighed for at beregne dit BMI-tal og værdierne for din tilsvarende vægtstatus under hensyntagen til din alder. Især bruges den værdi, der bestemmes af BMI-beregningen, til at kategorisere en person, der er undervægtig (normalvægt), overvægtig eller overvægtig, afhængigt af det område, hvor dine værdier falder.

Hvis et højt BMI-tal er tildelt en af disse kategorier, kan det også være en indikator for en høj kropsfedtprocent og kan derfor bruges som en indikator for visse vægtværdier, der kan føre til sundhedsmæssige problemer.

Manuel BMI-Måling og BMI formel

Hvis du har brug for en meget nøjagtig BMI-måling eller bare vil manuelt beregne dit BMI i stedet for at bruge en BMI-lommeregner, kan du bruge følgende formel. Denne side indeholder et antal enkle værktøjer, der kan bruges til at beregne og overvåge BMI-tallet.

Body Mass Index er derfor en vigtig reference, og hvis du manuelt vil beregne dit BMI eller bruge en online regnemaskine eller et diagram, tilføjer vi enkle instruktioner og formler nedenunder.

BMI = vægt (kg) / højde2 (m).

 

Kropsfedt og muskelmasse

Et af de mest almindelige eksempler, som folk bruger, når de taler om BMI, er, at de ikke kan skelne mellem kropsfedt og muskelmasse, hvilket er vigtigt, fordi et stykke muskler vejer mere end et stykke fedt. Hvis du er meget muskuløs, kan dit kropsfedtindhold være lavere end din BMI forudsiger.

De kan have et højere BMI end folk, der har udøvet godt, men ikke så meget som mennesker med mindre muskuløse kroppe.

Body Mass Index bruges til at bestemme en persons sunde kropsvægt, men det er ikke klart, hvor på BMI-skalaen tærsklen for overvægt eller fedme skal indstilles.

For eksempel kan en ældre person faktisk være overvægtig, men hans BMI er i det normale interval. BMI er et af de vigtigste mål for kropsfedt og muskelmasse og bruges til at bestemme den sundeste kropsvægt for en person.

Body Mass Index af et barn

Et barn med en lille ramme kan have et normalt BMI, men kan stadig have for meget kropsfedt eller være muskuløst i dele – og fyldt med mere fedt. Hvis du vejer mere end din gennemsnitlige højde, kan dit Body Mass Index muligvis sige, at du er overvægtig, når du ikke er det, selvom din kropsfedtprocent er lavere end det. Den nemmeste måde at beregne dit barns BMI-percentil på er at bruge en BMI-regnemaskine, som vist her på denne side.

Der er et antal BMI-regnemaskiner på Internettet, som du kan bruge på din mobil, tablet eller computer. For at bruge det skal du indtaste din vægt (kg) og højde (cm), og dit BMI beregnes. Hvis du bruger BMI-regnemaskinen over Internettet, skal du blot indtaste vægt / højdemålingen i feltet højere op på siden og selv beregne BMI.

Beregningen af et barns eller unges BMI er den samme som for en voksen: læger beregner barnets BMI for at bestemme hans eller hendes BMI-percentil. Den nemmeste måde at bestemme et barns “BMI-percentil” er CDC’s online BMI-percentilberegner. BI’er, du kan bestemme et BMI-nummer for hver person efter alder, køn, race, etnicitet og andre faktorer. Hos voksne kan du arbejde med dit BMI manuelt eller bruge en lommeregner eller en graf, men ikke begge på samme tid.

Hvad skal du når du har ramt din rigtige BMI?

Der er mange ting du kan når du har ramt din perfekte vægt, se vores forslag herunder:

Tag på oplevelser!

Se en masse gode oplevelser på JegVilMed.dk, så du rigtig kan bruge din nye BMI og din ideelle kropsvægt til noget!

Du kan også tage et fotografi, så du kan se hvor langt du er nået!

Hop over på Øjeblikke.dk og find et lækkert kamera eller en fed gadget til at bevare alle dine gode øjeblikke!

Overskydende kropsfedt

Body Mass Index er baseret på effekten af overskydende kropsfedt på body mass index (BMI) og er relativt god med hensyn til fedme. BMI påvirkes også af faktorer som alder, køn, race, etnicitet og andre faktorer samt diæt.

Læs mere om BMI og sund vægt på Sundhed.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *